داروهای ممنوع بعد از جراحی بینی

داروهای ممنوع بعد از جراحی بینی

جراحی بینی یکی از پر طرفدار ترین جراحی های زیبایی می باشد که در کشور ما افراد زیادی به انجام آن مبادرت می ورزند. یکی از مسائل بسیار مهمی که در قبل و بعد از عمل بینی مطرح می باشد دارو های مصرفی و منع شده می باشد. در واقع هر شخص باید داروهایی که بعد از عمل بینی منع مصرف دارند را به خوبی بشناسد. با شناسایی این دسته از داروها برای فرد مشکلات حادی پیش نخواهد آمد. افراد باید تنها از دارو های تجویز شده توسط پزشک جراح استفاده کنند و برخی از دارو های رقیق کننده خون را، به هیچ وجه مصرف ننمایند. در ادامه تلاش می کنیم تا علاوه بر داروهای ممنوع بعد از جراحی بینی، دارو های مجاز را نیز معرفی کنیم.

انسان ذاتا به دنبال زیبایی است و با پیشرفت های علم پزشکی این خواسته او به راحتی عملی می شود. عمل بینی متداول ترین عمل زیبایی محسوب می شود که در دنیا و ایران طرفداران بسیار زیادی دارد. در طی این فرآیند غضروف و استخوان بینی تراش خورده و به ایده آل ترین شکل ممکن خواهد رسید. افرادی که دست به جراحی بینی می زنند یا از ظاهر بینی خود راضی نیستند و یا دارای مشکلات ساختاری در بینی هستند. یکی از مهمترین اهداف عمل بینی اصلاح فرم و ظاهر بینی می باشد. همچنین با جراحی بینی می توان مشکلات عملکردی بینی از جمله مشکلات تنفسی را به راحتی کرد. ایرادات ظاهری بینی از جمله نا مقارن بودن و کج بودن بینی را با این عمل جراحی به صورت کامل می توان از بین برد.

بیشتر بخوانید : بهترین جراح بینی استخوانی در تهران

معرفی داروهای ممنوع بعد از جراحی بینی

پزشک جراح بینی قبل از عمل بینی با معاینه شخص و پرسیدن سوالاتی درباره سلامت وی، وضعیت جسمانی و روحی زیبا جو را بررسی می کند. پزشک با آگاهی از وضعیت سلامتی مراجعه کننده می تواند متناسب با نیاز و شرایط او، دارو تجویز کند و یا از دارو های منع شده برای شخص آگاهی کسب کند. زیبا جو باید از داروهای ممنوع بعد از جراحی بینی آگاهی پیدا کند و آنها را استفاده نکنند. مصرف برخی از مسکن ها بعد از جراحی بینی روند بهبودی را به شدت کاهش خواهد داد. همچنین با مصرف این دارو ها در ترمیم بافت بینی افراد اختلال به وجود خواهد آمد.

مسکن ها

متاسفانه برخی از افراد فکر می کنند موارد مصرف همه دارو های ضد درد و مسکن یکسان می باشد. در صورتی که هر داروی مسکن برای مصرف در بیماری خاصی تجویز می شود و باید از مصرف خودسرانه آنها اجتناب کرد. برخی از مسکن ها باعث کاهش غلظت خون می شوند و کبودی و خونریزی بعد از جراحی بینی را افزایش می دهد. با مصرف این دارو ها ممکن است عوارض جبران نا پذیری بر شخص وارد شود، بر همین اساس باید به دستورات پزشک جراح و داروهایی که بعد از عمل بینی منع مصرف دارند توجه نمود.

انواع دارو های مسکن

از جمله دارو های مسکنی که بعد از عمل بینی نباید مصرف شوند ایبوپروفن، ادویل، ناپروکسن و دیکلوفناک می باشند. دارو های دیگری نیز وجود دارد که در صورت استفاده بعد از جراحی بینی ممکن است دچار مشکلات زیادی شوید. پیروکسیکام یک داروی ضد درد و ضد التهاب می باشد که عموما برای کاهش درد در ماهیچه ها و عضلات استفاده می شود. از این دارو بعد از جراحی بینی به هیچ وجه نباید استفاده کرد.

دارو های رقیق کننده خون

بهترین مسکن بعد از جراحی بینی

یکی از سوالات متداول بعد از عمل بینی این است که بهترین مسکن بعد از جراحی بینی چیست؟ بهترین مسکن، مسکنی است که توسط پزشک تجویز می شود و شما از مصرف خودسرانه مسکن های دیگر خودداری کنید. پس از جراحی بینی معمولا از مسکن هایی مانند استامینوفن و استامینوفن کدئین استفاده می کنند و در صورت تشدید درد از شیاف آنها استفاده می کنند. همچنین در صورت وجود درد های بسیار شدید پزشک با تجویز ژلوفن به زیبا جو کمک می کند تا دوران نقاهت را با سختی کمتری طی کند. اگر از دارو های مسکن بدون تجویز پزشک و در دز های بالا استفاده کنید ممکن است دچار مشکلات گوارشی و حتی ایست قلبی شوید.

بیشتر بخوانید : زیباترین بینی ها برای کدام کشورهاست؟

دارو های رقیق کننده خون

از داروهای ممنوع بعد از جراحی بینی می توان به دارو های رقیق کننده خون اشاره کرد. مصرف این دارو ها را از دو هفته قبل از جراحی بینی باید قطع کرد. دارو های رقیق کننده خون آسپرین، وارفارین، بریلاووس و… می باشند که از مصرف آنها قبل و بعد از عمل جراحی بینی خودداری نمایید. برخی از مکمل ها همانند ویتامین E که رقیق کننده خون می باشند نیز از دارو های ممنوع بعد از جراحی بینی می باشد.

راکوتان

کپسول ایزوترتینوئین یا راکوتال با کاهش چربی پوست باعث از بین رفتن جوش های صورت می شود. از عوارض راکوتان می توان به خشکی لب ها و مخاط بینی اشاره کرد. در صورت خشکی لب ها آن را با کرم مرطوب کننده و در صورت خشکی مخاط بینی آن را با پماد A چشمی چرب کنید. اگر داخل بینی با این پماد چرب نشود دچار خونریزی های شدیدی خواهد شد. مصرف این دارو بعد از عمل بینی ممکن است نتیجه عمل را تغییر دهد از همین رو این دارو پس از جراحی بینی نباید استفاده شود. در موارد خاص با نظر پزشک ممکن است این دارو به صورت محدود تجویز شود اما از مصرف خودسرانه آن بعد از عمل بینی بپرهیزید. افرادی که راکوتان مصرف کرده اند باید تا یکسال جراحی بینی خود را به تعویق بیندازند.

کلام پایانی

شکی نیست که اولین قدم برای سلامتی پس از جراحی بینی انتخاب یک پزشک حاذق می باشد تا با تجربیات و دانش بالای خود، بهترین دارو ها را تجویز کند. پزشک باید تا پایان دوران نقاهت، مراجعه کننده را راهنمایی کند و او را از داروهای ممنوع بعد از جراحی بینی آگاه سازد. بیمار نیز باید از مصرف خودسرانه هر دارویی اجتناب کند و در صورت درد های شدید از کمپرس سرد استفاده نماید.

4 دیدگاه

  • رضا, 7 شهریور, 1402 @ 1:49 ب.ظ پاسخ

    سلام.آیاداروهایی که فشارخون رابالامی برندویاتپش قلب میارندبعدازعمل بینی برای تورم بینی ممنوع است
    مثل داروی تقویت جنسی سیلدنافیل و…

    • نویسنده سایت, 4 آذر, 1402 @ 6:15 ب.ظ پاسخ

      خیر

  • حدیثه, 19 آذر, 1402 @ 9:42 ب.ظ پاسخ

    سلام آیا استفاده از قرص اریتروماسین ۴۰۰ یک ماه بعد از عمل بینی مشکل دارد یا خیر؟

    • نویسنده سایت, 6 دی, 1402 @ 6:52 ب.ظ پاسخ

      سلام
      خیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره (کلیلک کنید)